Coasta Amalfi, raiul exclusivist al Italiei, unde ai vrea să rămâi pentru totdeauna

Am tot auzit de la prieteni și de la alți călători împătimiți că au fost vrăjiți de ceea ce au văzut în sud vestul Italiei, pe coasta Amalfi, și am zis că trebuie neapărat să ajung și eu aici. Locul nu era deloc pe lista de priorități de travel, deși văzusem pe Internet zeci de fotografii incredibile, cu căsuțe albe, cocoțate pe munte și o mare superbă, de un verde smarald. Am tot amânat momentul să ajung în Italia, dar când am prins o promoție la biletul de avion nu am mai zis “pas”! So… iată-mă în Napoli, poarta de plecare spre Amalfi, faimoasa coastă a bogaților lumii și patrimoniu UNESCO!

SORENTO – LOCUL UNDE S-A NĂSCUT LIMONCELLO

Sorento este primul oraș de pe Coasta Amalfi, un colț de Italie cu un aer romantic, relaxat și plin de farmec. Am zăbovit aici câteva ore: m-am plimbat pe străzile-i colorate, prin Piazza della Vittoria, prin centrul istoric, cu clădiri vechi, ridicate între secolele al XIV-lea și al XVI-lea, și am admirat de sus, din grădina publică Villa Comunale, pitorescul golf Napoli. Și ce priveliște de vis!

Sorento este cunoscut drept orașul plantațiilor de lămâi și locul unde s-a născut celebrul limoncello, un fel de lichior dulce-acrișor, specific zonei.

Must do în Sorento: Să cobori cu liftul săpat în stâncă pe malul mării, în Marina Grande, și să admiri clădirile impunătoare ale hotelurilor de lux din zonă. Plaja nu este prea generoasă, dar sunt locuri frumos amenajate, unde te poți bucura de soare.

Tip: Din Napoli ajungi foarte ușor în Sorento, cu un tren din Gara Centrale, în doar o oră și un pic, pe linia Circumvesuviana. Din Sorento, poți ajunge rapid cu feribotul în Insula Capri și în orașul Amalfi și tot de aici poți vizita situl arheologic Pompeii.

POSITANO – ORAȘUL ROMANTICILOR

Din Sorento, am luat un autobuz spre Positano. Drumul îngust, care șerpuiește sus, pe coasta muntelui, nu este pentru cei slabi de inimă. Sunt curbe multe și te ia amețeala, dacă  îndrăznești să arunci o privire spre coasta Mării Tireniene, căci ești la 500 de metri înălțime. Este ca și cum te-ai plimba pe sârmă, pe un fir de șosea mărginită de prăpăstii, între munte și mare. De altfel, Național Geografic a inclus acest drum printre cele 50 trasee de spectaculoase pe care trebuie să le parcurgi o dată-n viață.

După aproape o oră de strâns din dinți, timp în care m-am consolat cu peisajele de poveste, am ajuns în Positano. M-a uimit din prima clipă. E un orășel cu căsuțe colorate, înșirat pe coline, cu străzi înguste, animate de sute de turiști veniți din toate colțurile lumii. E aglomerație, haos și se vorbește în toate limbile pământului. Toți caută poza perfectă din Positano și toți se înghesuie, parcă, să-i respire aerul boem.

Da, este frumos! Nu te mai saturi să-i admiri locuințele verzi, roșii, galbene, albe, ridicate una peste alta până sus pe munte. Cel mai bun view este de pe plajă, imaginea aceea iconică din toate ilustratele. Tocmai de aceea, e orașul preferat al starurilor lumii. Nu de puține ori, Tom Cruise și George Clooney au fost văzuți aici stând la soare și e de înțeles de ce vin la Positano. Este acel „dolce vita” italian: taverne cu priveliște, apa de un verde clar, o lume cosmopolită, iahturi luxoase și peisaje spectaculoase. Ce poți să vrei mai mult?

TIP: Evident că aici prețurile pentru o noapte de cazare sunt destul de mari, iar camerele se rezervă cu mult timp înainte. Cel mai bine ar fi să vă căutați cazare în orășelele din jur: în Sorento, în Atrani ori în Maiori.

AMALFI – PERLA ITALIEI

Din Positano, next stop: Amalfi, orășelul aflat fix în inima coastei Amalfitane. Sunt cam 15 kilometri între cele două orașe și, spre ghinionul meu, am prins un ambuteiaj, un lucru obișnuit, de altfel, pe aceste drumuri, așa că am parcurs distanța cam într-o oră. Nu am regretat deloc timpul irosit în autobuz: a meritat așteptarea, pentru că micul Amalfi este încântător. Nu degeaba italienii au o vorbă: “ziua în care un locuitor din Amalfi pleacă în Rai, este pentru el o zi obișnuită”. Așa este aici: un colț de rai. Seamănă puțin cu Positano, însă este mult mai liniștit și mai aerisit. Am zăbovit doar două ore în Amalfi, pentru că am decis să stau mai mult timp în Ravello.

RAVELLO – BIJUTERIA COASTEI AMALFI

Toate ca toate, dar preferatul meu de pe coasta Amalfi rămâne Ravello. “Vedi Ravello e puoi mori”, la asta te gândești când vezi sătucul italian din vârf de munte. Am ajuns în Ravello, după amiază, după ce jos, pe coasta Amalfi, norii grei de ploaie m-au împiedicat să văd peisajul. Mă tot gândeam în autobuz, “oare mai pot să văd ceva în Ravello? Dacă sunt nori, clar e o zi ratată” . Însă spre norocul meu, sus, pe munte, era soare și cer senin.

Ravello un orășel de poveste, cu case albe, răsfirate pe creasta abruptă a muntelui, înconjurat de apele turcoaz ale Mării Tireniene. Este boem, rafinat, cu grădini splendide, priveliști incredibile și muzică bună. E o minunăție de loc, de unde n-ai mai vrea să pleci.

Când am coborât din autobuz, am rămas, preț de câteva minute, fără cuvinte. Ești sus, pe creastă, iar orașul ți se pare ca un cuib de vulturi, cocoțat pe stânci. Se vede toată coasta Mării Tireniene, zugrăvită în culori vii, turcoaz și verde, și domolită, cumva, de albul caselor. Legenda spune că aici ar fi fost locul unde diavolul l-ar fi dus pe Isus ca să-l ispitească. I-ar fi oferit Ravello, ca simbol al lumii materiale, numai să i se supună.

Ravello și-a câștigat renumele de orașul muzicii. A fost și este locul preferat al artiștilor, scriitorilor și al actorilor din toată lumea, care au venit aici ca să-și găsească inspirația. Dramatismul peisajelor de pe coastă i-au atras pe Richard Wagner, Salvador Dali, Greta Garbo și Jacqueline Kennedy, care au petrecut mult timp în idilicul Ravello.

În fiecare vară, la Ravello, încă din 1953, are loc celebrul festival de muzică clasică și de jazz, dedicat lui Richard Wagner.  Despre Ravello, am mai scris aici.

În loc de concluzie: Coasta Amalfi este considerată cel mai frumos loc al Italiei. Nu o spun eu, ci revistele de travel, așa că vă recomand să o vizitați. Cel mai bine ar fi să vă rezervați bilete de avion spre Napoli începând cu luna septembrie, când sezonul turistic se mai domolește, iar temperaturile sunt mai scăzute.