Află cum poți primi despăgubiri, dacă ești nemulțumit de vacanța ta!
Află cum poți primi despăgubiri, dacă ești nemulțumit de vacanța ta!

Vacanța trebuie să fie cea mai frumoasă experiență din an, nu-i așa? După luni de alergătură și de muncă, strângi cureaua și faci economii ca să îți cumperi o vacanță. Dar ce faci atunci când una cumperi, iar alta găsești la destinație? Până la urmă, trebuie să călătorești liniștit, pentru că despre asta sunt concediile. Vă spunem, astăzi, ce drepturi aveți – #YourEUright – o campanie super utilă a Comisiei Europene, care are scopul de a informa cetățenii europeni cu privire la drepturile lor.  Sunt drepturi valide, de ținut minte, pe care le ai ca turist, indiferent dacă ai cumpărat pachetul de călătorie de la o agenție de turism sau din online.

1. UN TURIST BINE INFORMAT ARE O VACANȚĂ PERFECTĂ!

***În euforia dinainte de vacanță, uităm, uneori, să mai fim atenți și la detalii. Sunt mici, dar importante și ne pot scăpa de necazuri. Înainte de a vă rezerva o vacanță, agenția de turism trebuie să vă informeze în amănunt despre călătorie: de la traseu, durata șederii până la transferuri, taxe suplimentare sau excursii. Tot, dar tot! Să nu vă treziți, așa cum am pățit noi în Hong Kong, că la câteva ore, după ce am aterizat aveam, de fapt, în program o excursie. Am ratat-o deși o plătisem, pentru că agenția a omis să ne spună ziua exactă în care trebuia să vizitam Insula Lantau.

***Cât costă? Trebuie să știți de la bun început care este costul total al vacanței și comisioanele care se pot cere la destinație. Noi ne-am trezit în Maldive, fără să știm că mai avem de plătit: taxă de stațiune de 6 dolari pe zi de persoană, o altă taxă de 12 la sută din prețul cazării și taxă de mediu de 10 la sută. Credeți-ne, ne-a cam usturat la buzunar!

***Atenție la viză și la regulile de intrare în țara unde vreți să călătoriți! Cereți informații, documentați-vă personal și puneți multe întrebări agenției turistice, pentru că aveți dreptul să primiți toate detaliile, oricât de banale ar părea! În Bali, de exemplu, am avut mai mult alcool în bagaje decât era permis. Evident că ni l-au confiscat, dar nu ne-au amendat, așa cum ar fi fost normal, pentru că au considerat că este pentru prima dată când le vizităm insula și nu știm legile. Am scăpat ușor!

***Cereți informații despre cum puteți renunța la contract, înainte ca pachetul să intre în vigoare. Este #YourEUright. Agenția de turism este obligată să vă informeze care sunt condițiile în care puteți renunța la contract în caz se ivește ceva și ce taxe vi se vor percepe. Mai mult, cereți să vi se explice tot ce trebuie să faceți în caz că vreți să faceți o plângere. Vedeți AICI platforma de soluționare a litigiilor!

2. AI PLĂTIT VACANȚA ȘI NU MAI POȚI PLECA? CE FACI?
*** Și, dacă doamne fereste, se ivește ceva neprevăzut și trebuie să renuntați la vacanță trebuie să știți că aveți două variante: transferați pachetul turistic unei alte persoane, contra unei taxe, sau puteți rezilia contractul, la fel contra unei taxe. Puteți renunța la contract și atunci când agenția de turism crește, brusc, prețul vacanței. Dacă prețul crește cu peste 8 la sută din costul total al pachetului, atunci este #YourEUright să renunțați pe loc la contract, fără a mai plăti vreun leu.

***Dacă agenția vă anulează vacanța, aveți dreptul la rambursare și chiar la despăgubiri.

*** La fel, dacă sunt furtuni, inundații, erupe vreun vulcan sau sunt probleme de securitate în țara unde vreți să vă faceți vacanța, agenția de turism poate anula pachetul respectiv. Ca turist, puteți anula și voi pachetul gratuit, din aceleași motive. Este #YourEUright să primiți toată suma înapoi, dar fără despăgubiri.

3. AI DREPTUL SĂ PRIMEȘTI CEEA CE AI PLĂTIT!

*** Am pățit-o în Thailanda. Pe internet, fotografiile hotelului arătau superb însă când am ajuns acolo, realitatea era alta. Camere mici, fără geamuri si cu miros puternic de igrasie. Total altceva față de ce am cerut, ni s-a promis și am plătit.

Dacă nu totul arată tocmai perfect ca-n pliantul pe care l-ați văzut la agenție, dacă nu vă convin serviciile, transferul sau calitatea excursiilor incluse în pachetul turistic, trebuie să cereți agenției să găsească o alternativă, pe loc, fără să vă ceară vreun ban. Dacă nu se rezolvă sau refuzați noile servicii propuse iar pachetul include și zborul, puteți cere să fiți repatriați. Mai mult, la întoarcerea în țară puteți cere despăgubiri.

4. ȚI-AI PIERDUT PAȘAPORTUL? TE-AI ÎMBOLNĂVIT? TREBUIE SĂ FII AJUTAT!

***Dacă se întâmplă să te îmbolnăvești, agenția de turism trebuie să te ajute și să-ți ofere asistență. La fel și dacă îți pierzi pașaportul. Este și treaba lor, nu doar a ta! În Mexic, am scos bani din buzunar pentru o consultație banală (aveam apă într-o ureche de la scufundări), deși aveam și asigurare medicală. Nu am știut că avem dreptul să cerem agenției să ne faciliteze un consult.

5. AI DREPTURI CHIAR ȘI PENTRU CĂLĂTORIILE ASOCIATE

Ai drepturi chiar dacă tu îți cumperi singur biletul de avion și alegi să rezervi cazarea de pe un site indicat, de exemplu, de compania aeriană. Este un serviciu de călătorie asociat și trebuie să vi se ofere informații clare cu privire la drepturile pe care le ai. Exact așa călătorim și noi de cele mai multe ori. Ne luăm biletul direct de pe site-urile companiilor aeriene și, de obicei, cazarea din recomandările primite de la ei.

Chiar și așa aveți drepturi, iar cine vă indică rezervările răspunde pentru:
– defecțiuni tehnice în sistemul de rezervare
– erori făcute de agenție. Ni s-a întâmplat tot în Thailanda, când am pierdut transferul de la aeroport la hotel din cauza faptului că agenția greșise data transferului. Nici noi nu am verificat actele, și nici ei. Și am scos bani din buzunar, evident!

6. DĂ AGENȚIA FALIMENT? TE ÎNTORCI ACASĂ FĂRĂ SĂ SCOȚI UN BAN DIN BUZUNAR

Cum s-a mai întâmplat la noi în anii din urmă ca unii tour operatori să dea faliment, dacă agenția turistică dă faliment în timpul vacanței, este #YourEUright să fii repatriat fără niciun cost suplimentar. Am aflat și noi acest lucru pe pielea noastră, într-o vacanță în Turcia, când ar fi trebuit să stăm în hotelul de mai jos, însă am fost mutați la o altă cazare, inferioară ca și condiții, pentru că agenția nu le plătise cazarea, din motive de faliment. Norocul nostru a fost că am putut zbura înapoi spre casă și că nu au fost probleme și cu biletul de avion.

#YourEUright este o campanie de informare a Comisiei Europene – ca cetățeni europeni trebuie să știți că aveți dreptul la pachetul turistice conforme. Aceasta este doar unul dintre drepturile prezentate în cadrul acestei campanii. Mai multe despre campania #YourEUright, puteți citi AICI.

 

Distribuie articolul prietenilor tai

Citeste si...

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fii prieten cu noi pe Facebook