
Știți cum se spune: tot pățitu-i priceput! Așa am învățat și noi, „the hard way”, ce trebuie să facem când vine vorba despre zboruri anulate sau întârziate. În drum spre Mauritius, am petrecut o noapte albă în Istanbul, pentru că primul zbor a ajuns cu întârziere și am pierdut conexiunea, iar compania aeriană nu ne-a oferit cazare.
Noi, cuminți din fire și începători în ale călătoriilor, nu am știut că avem și drepturi. 10 ore am stat aiurea în aeroport, poate, cele mai lungi din viața noastră. Am ajuns în Mauritius, cu o zi întârziere, cu o noapte de cazare pierdută și cu o oboseală greu de recuperat. Să nu pățiți ca noi, vă povestim mai jos ce trebuie să faceți în astfel de situații.
Vă dăm câteva ponturi ca să știți și voi ce trebuie să faceți atunci când zborul este anulat
Vă duceți la biroul din aeroport al companiei aeriene cu care urma să zburați. Cu biletele la voi, puteți cere:
1. Să vi se dea banii înapoi pentru biletul de avion. Dacă aveți un zbor de legătură, aveți dreptul și la un zbor de întoarcere, cât mai curând către aeroportul de plecare.
2. Să vă rezerve un loc în primul avion spre destinația finală.
3. Doar dacă sunteți de acord, puteți lua un alt zbor, cu o altă dată, în condiții similare, în funcție de locurile disponibile.
Aveți dreptul să cereți mâncare și două apeluri telefonice gratuite
Dacă vi s-a anulat zborul, compania aeriană trebuie să vă ofere mese și băuturi răcoritoare. Mai mult, aveți dreptul la două apeluri telefonice gratuite. Dacă veți pleca peste cel puțin o zi, trebuie să vi se ofere cazare și transport gratuit între aeroport și hotelul la care veți sta.
Am bifat și noi, fără să vrem, tot ce scrie mai sus! În drum spre Seychelles, am avut o oprire fără voie în Dubai. Compania aeriană ne-a întârziat unul din zboruri și am pierdut legătura spre insula Mahe. Următorul avion era… peste o altă zi. Ne-au oferit cazare și transport dus-întors până la aeroport, însă noi am ignorat cele 2 apeluri telefonice gratuite. Puteam să fi sunat în Seychelles, la cazare, să le spunem că ajungem a doua zi. Nu ne-am dat seama și așa am pierdut transferul spre hotel care ne-a cam usturat la buzunar: minus 40 de euro.
Mare atenție! În funcție de distanța de zbor și de orele de întârziere, aveți dreptul la despăgubiri.
– 250 EUR pentru toate zborurile de 1500 km sau mai puțin;
– 400 EUR pentru toate zborurile UE de peste 1500 km și pentru toate zborurile cuprinse între 1500 și 3500 km;
– 600 EUR pentru toate zborurile care nu se regăsesc mai sus;
Valoarea despăgubilor scade la jumătate dacă ora de sosire a noului zbor nu depășește ora de sosire a zborului inițial cu:
– Două ore, pentru toate zborurile de 1500 km sau mai puțin;
– Trei ore, pentru toate zborurile UE de peste 1500 km și pentru toate celelalte zboruri cuprinse între 1500 și 3500 km;
– Patru ore, pentru toate zborurile care nu se regăsesc mai sus;
Nu veți primi compensație dacă:
– sunteți informați despre anularea zborului cu cel puțin două săptămâni înainte de ora de plecare.
– dacă sunteți informați despre anulare cu mai puțin de 7 zile înainte plecare și vi se oferă un alt zbor care pleacă cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută.
Niciun ban dacă este vreme rea sau grevă!
Dacă aveți ghinion să fie vreme rea sau vreo grevă, nu primiți niciun ban. Suntem pățiți la ambele categorii. Zborul nostru spre Istanbul de Revelion a întârziat 7 ore din cauza unei furtuni de zăpadă, iar cel către Munchen într-un city break spre Porto a fost anulat din cauza unei greve. So, timp și bani pierduți și nicio recompensă.
Dacă întârzierea este de cel puțin cinci ore sau dacă vi se modifică vreun zbor și sunteți anunțați, aveți dreptul să cereți toți banii înapoi. Dacă este cazul, aveți dreptul și la zbor de retur spre aeroportul de plecare.
Material realizat în colaborare cu Casa de Avocatură Cuculis și Asociații. Mai multe detalii aici.