HAI CU MOCĂNIȚA, ÎN ROMÂNIA DE POVESTE!
Bătrânele mocănițe au devenit un brand internațional și sunt un “must-see” pentru noi și pentru turiștii din toată lumea. Sunt numite de străini: „bijuteriile pe șine ale lumii”. Și dacă tot le mai avem, de ce să nu ne bucurăm de ele? Sunt singurele trenuri cu aburi din Europa, care circulă pe o linie cu ecartament îngust, folosite, în anii din urmă, pentru transportul de lemn sau de cărbune.
1. MOCĂNIȚA HUȚULCA DE LA MOLDOVIȚA, SUCEAVA
Vechiul trenuleț cu abur vă va purta într-o călătorie rustică, în tărâmul huțulilor, mândrii etnici ucraineni, la mine-n Bucovina. Veți avea ce vedea. Am copilărit pe valea râului Moldovița și pot să vă spun că locul este de poveste și de povestit: căscioare răsfirate pe colinele verzi, păduri de brad și peisaje de vis, numai bune de fotografiat. Călătoria durează jumătate de oră. Sunt 12 de kilometri din Moldovița până la Argel, punctul final, unde vă așteaptă un răsfăț culinar: veți gusta din delicioasele bucate bucovinene.
Calea ferată cu ecartament îngust a fost dată în folosită la Moldovița, în 1888, de un neamț din Munchen. Linia a fost folosită, până în 2001, pentru transportul de lemn, iar, acum, este în administrarea austriacului George Hocevar, care a cumpărat Mocănița Huțulca și a transformat-o într-una dintre cele mai vizitate obiective turistice din zonă.
CÂT COSTĂ?
30 de lei pentru adulți și 20 de lei pentru copii.
2. MOCĂNIȚA VALEA VASERULUI, MARAMUREȘ
Ce ați spune de un Paște de neuitat chiar în mijlocul sălbăticiei, în natură, în munții Maramureșului, cu Mocănița din Valea Vaserului? Bătrânele locomotive cu abur vă vor duce, lent, prin idilica Vale a Vaserului, până la stația Paltin, pe o lungime de 21,6 kilometri. Calea ferată a fost construită, în 1932, aproape de granița cu Ucraina, și este folosită și astăzi pentru transportul lemnului. Zona prin care circulă trenul cu aburi este sălbatică, nelocuită, fără prea mult semnal la telefon, și veți avea, cu siguranță, o experiență de neuitat.
Noi am fost și vara și iarna, și chiar merită. Veți respira aer curat de munte, iar, la sosire, veți savura bunătățile zonei, căci sunt bilete cu prânzul inclus. Mocănița pornește de la Gara CFF Vișeu de Sus. Traseul durează cam trei ore pe un sens, cu o jumătate de oră pauză. În perioada sărbătorilor, nu uitați să vă faceți rezervări, din timp, online, pentru că este foarte aglomerat.
CÂT COSTĂ? Adulţi: 74 de lei, Studenţi/Pensionari: 58 de lei, elevi: 47 de lei.
3. MOCĂNIȚA DIN COVASNA
Dacă ajungeți, în Covasna, există și aici o mocăniță mai puțin știută. Traseul începe de la hotelul Clermont și ajunge până la Planul Înclinat de Jos, o veche instalație de transport de lemne, aflată, din păcate, în paragină. Inițial, linia era folosită pentru transportul de lemne între Gara Covasna și localitatea Comandău. Linia turistică a fost inaugurată acum cinci ani și sunt doar 3 kilometri, care se parcug în 15 minute. Trenul trece pe lângă marginea pădurii și pe lângă cascada Valea Zânelor, unde, în drumul de întoarcere, se va face o oprire. Cele trei vagoane pot transporta până la 50 de turiști.
Ruta mai lungă: Covasna – Comandău – Holom se face cu locomotive Diesel, doar între 3 și 4 august, când sunt zilele comunei sau cu o comandă în prealabil. Sunt de parcurs 7 kilometri, prin frumoasele sate ale Covasnei.
CÂT COSTĂ?
Pentru locomotivele cu abur, prețul este de 15 lei pentru adulți, o călătorie dus-întors și 8 lei pentru copii.
PROGRAM: în fiecare sâmbătă și duminică, începând din 20 aprilie și până pe 29 septembrie, din fața Hotelului Clermont Covasna, de la ora 10.00.
4. MOCĂNIȚA BRAD CRIȘCIOR, HUNEDOARA
Mocănița de la Brad, din țara moților, a fost construită în 1907, pentru transportul de cărbune și cel al ortacilor către Uzina Electrică din Gura Barza. Linia a fost folosită până în 1998. Din 2001, trenulețul cu aburi plimbă doar turiști între Brad și Crișcior Este singura mocăniță funcțională din Hunedoara.
Cei şapte kilometri ai traseului se străbat în jur de 45 de minute. Plecarea este din Gara Brad, la orele 14:00 și 16:00 și de la Criscior Poarta 2, la orele 13:00 și 15:00. Și dacă tot sunteți în zonă, puteți vizita Muzeul Aurului, Mănăstirea din Crișan, Gorunul lui Avram Iancu de la Țebea, Gorunul lui Horea și Peştera Liliecilor.
CÂT COSTĂ?
Preţul unui bilet dus – întors este de 20 lei (adulţi) şi 10 lei (copii).
PROGRAM: Din 20 aprilie până pe 1 mai, mocănița de la Brad circulă, zilnic, iar din 15 iulie până în 8 septembrie, în fiecare sâmbătă și duminică.
5. MOCĂNIȚA ORAVIȚA-ANINA, CARAȘ SEVERIN
Știați de mocănița din Banatul montan? Oravița-Anina este cea mai frumoasă cale ferată montană din sud-estul Europei. Traseul este cunoscut sub numele de Semmeringul Bănățean, pentru că seamănă cu linia Semmering din Austria, construită în 1854. Al nostru traseu are o lungime de 34 km și este, de-a dreptul spectaculos, pentru că trece prin 14 tunele. Cel mai lung și cel mai vechi tunel din țară este Gârliște, cu 660 metri. Călătoria durează peste două ore. Puteți rezerva bilete, din timp, online, pe siteul CFR, sau la ghișee. Trenurile turistice nu trec prin tuneluri, ci doar cele speciale, așa că informați-vă, din timp, la CFR, dacă doriți această experiență. (foto: Dorin Novac)
CÂT COSTĂ?
Un bilet costă 13,90 lei, dus.
PROGRAM
Se pleacă din Oravița, la ora 11.15, și se ajunge la Anina, la ora 13:09, sau puteți lua trenul din Anina de la 14.40 cu sosire la Oravița la 16.35.
6. MOCĂNIȚA SOVATA, MUREȘ
Traseul mocăniței de la Sovata are o lungime de 14 km, iar durata călătoriei dus-întors este de aproximativ 2 ore. Călătoria începe din gara din Sovata și are ca punct final Câmpu Cetății. Trenulețul are 4 vagoane cu o lungime de 11-12 metri, două închise și unul tip gondolă, si poate transporta 90 de turiști. Interesant este faptul că locomotiva Mocăniței de la Sovata a fost construită, în anul 1949, în Polonia, și face parte dintr-un lot de 10, dintre care doar două au ajuns la noi.
CÂT COSTĂ?
Biletul costă de 20 de lei pentru copii și 35 de lei pentru adulți.
PROGRAM
Mocănița de la Sovata nu circulă în timpul iernii, iar traseul va fi reluat curând.